Odpůrci kácení aleje a asfaltové cyklostezky argumentují dál

stezka_0 JIČÍN/ ŽELEZNICE/ Cidlina – Ke kácení v aleji stromů u náhonu Cidliny v Jičině ( http://zpravyceskyraj.cz/petice-stop-kaceni-u-nahonu-ceka-na-reakci/ a k plánovanému budování asfaltové cyklostezky z Jičína do Železnice   (http://zpravyceskyraj.cz/odpurci-zaspali-jste-cyklostezka-bude-asfaltova/ ) tu máme další názory. K prvnímu tématu poslal další podrobnosti Jan Šorf, který inicioval petici proti kácení u náhonu za rybníkem Kníže : 150 stromů má být pokáceno a pouhých 139 vysazeno. Nehledě na to, že v minulosti zde byly stromy káceny a ty se již nahrazovat nebudou. Pro upřesnění: 15 stromů je v havarijním stavu, ty se musí pokácet. Dále mají jasany houbovou chorobu Chalara fraxinea (Rozsypálek, 2014 – rozšíření 90 % ČR) – zde nebyl prováděn laboratorní rozbor, takže to považuji za velice sporné, které ji mají a které ne! Stromy také mají vysoce položenou korunu, takže se nedá určit z větévek, leda spadlých – sporné… U většiny stromů prosychá koruna, což nemusí znamenat, že odumírají…

Padne 73% aleje.. Je to revitalizace?

Že jsou duté? Nebyla zde prováděna akustická tomografie, takže i to je sporné. Z hlediska odolnosti se přirovnává dutý strom k duté trubce. Zkuste si ohnout dutou trubku – třeba z mědi! Zahrádkáři, kteří souhlasí s kácením, se mi svěřili, že město jim nedalo žádnou kompenzaci za to, když jim na zahradu některá větev spadla. Město prostě neodstraňovalo suché větve. Jen se kácely stromy v havarijním stavu… Že strom spadl… Na OI ČIŽP mi řekli, že po orkánu/bouřce může dojít k poškození pletiv, strom vypadá dobře a za pár dní za bezvětří spadne a má padlé dřevo zkroucené (jilm HK)! To se může týkat kteréhokoliv vzrostlého stromu. Od lidí, co jimi spadla olše na zahradu, jsem získal také podpis. A vůbec… jeví se mi sporné množství 150 ti stromů, určených k pokácení (město Jičín chce dřevo z nich prodat za 800 Kč/kubík) Prosím, toto není revitalizace, když padne 73% aleje. Rozhodně jich nemusí jít k zemi 150. Že jsou stromy na konci života? Alej má tak 100 let. Nejstarší topoly se dožívají přes 200 let, nejstarší jasan v ČR má 400 let. Cituji v reakci města na petici: postupné ošetřování a kácení jednotlivců (pozn. JŠ: tak tomu bylo do současnosti) v tomto prostoru není možné a jednalo by se o velmi finančně náročnou činnost…

Údržba stromů v Jičíně vázne

Město má každoročně 10 milionů z heren, pokud je mi známo. Kam jdou ty peníze? Na tohle by se určitě hodily… Napsali mi také, že snížení biodiverzity, listové plochy a kvality vzduchu je globální problém. Zde jde o problém lokální! Toto není Amazonie, ale alej v Jičíně. V projektu se píše, že stoupne biodiverzita. To je ten nejlepší vtip, který jsem slyšel. Likvidací většiny aleje stoupne biodiverzita… Ano, ale za 100 let, až zasazené stromy vyrostou!!! K arboristovi se mi nikdo nevyjádřil (to jsem také přikládal k petici). Prosím, normální města mají své arboristy/stromolezce a nečekají, až spadnou stromy nebo jejich větve… Proč není komplexní řešení??? V Jičíně je plno stromů, které potřebují odstranit nebezpečné suché větve!!! A nakonec: 18.9.2014 mi psali z MŽP, že projekt je schválen, ale nemá rozhodnutí o poskytnutí dotací… Kde je v dokumentech na OPŽP  rozhodnutí o poskytnutí dotací? Bez nich to nejde…

http://www.alejroku.cz/2014/krcinova-alej

 „Cyklisté a pěší se nesnesou…“

Názor k cyklostezce z Jičína do Železnice poslala „Soňa“ (emailovou adresu má redakce k dispozici)

Jičínskému zastupitelstvu se zatím docela dobře daří krajinu – kdysi zvanou Český ráj – jen s úspěchem prznit. Už zprznili zámecký park, pak pokračovali stezkou kolem Cidliny a pořád toho je málo. Já si osobně ráj představuji jinak než mdlou zpravoúhlenou nebo vyasfaltovanou plochu. Ráj, v našem případě český, pokud něco takového ještě vůbec dokážeme (nebo jestli to dokáže jičínské zastupitelstvo) by měla být krajina co nejvíce přírodní, malebná, krásná na pohled, která dokáže odbourat stresy všedního dne. Jenže to nesmí být stejná jako parkoviště před domem, tam si neodpočinu, nebudou tam lítat motýli, ptáci ani lézt brouci. Ta krajina musí být jiná. Jenže tendence je zjevně přímo opačná. Takže v Jičíně pro mě zemřel jak onen park, tak i stezka kolem Cidliny, kde je místo romantické stezičky banální asfalt. Ani na jedno z míst už od té doby nechodím, parku i stezce se vyhýbám.

Chodec se s cyklisty nesnese

Navíc – co se stezky týče – chodec se s cyklisty nikdy nesnese (zajděte si na stezku kolem řeky z Poděbrad do Nymburka, přijdete tam od „alienů“  k úhoně (pro mě jsou cyklisté postrach; aliens – vetřelci ) . A teď další cyklostezka. Ono nestačí, že se pro cyklisty budují extra cesty, ale ještě se s nimi musí člověk vyhýbat i na stezkách pro pěší. Kolikrát ani nevíte – a bez zvonku – na vás div zezadu nenarazí. Co to je za cyklistickou lobby, která všude diktuje potřebu cyklostezek? Co je to za tzv. společenský zájem, se kterým se prezentuje stavba cyklostezky jako potřebná? Překvapuje mě, že tolik lidí sedících v zastupitelstvu k věci nepřistupuje z hlediska ochrany hezkého území (barokní krajina, ale to asi jen když se to hodí) a také z hlediska zachování malebnosti, prostě a jednoduše, aby to někde bylo příjemné na pobyt a na pohled, což ovšem není kategorie, která by se vůbec v Čechách zvládala (nelze ji změřit, ale zpeněžit ano, i když to tak nevypadá) a se snahou zachránit stávající v co nejpůvodnější podobě, ale přesně naopak. Jenže i o tom to je, tedy o tom, jak je někde jen prachobyčejně hezky.

Antistresová procházka po asfaltu?

Nevím, ale do přírody se snad chodí odpočinout si od stresu a ne se jít projít po asfaltce, tj. ji zaplnit stejnými atributy, od kterých normální člověk utíká? Což je i asfalt. A na okraj, co se cyklistů týče: ze zkušenosti vím, že jim vůbec nezáleží na tom, kudy a kolem čeho jedou. A kvůli nim se kazí příroda? To je do nebe volající. Zapomeňme asi na někdejší spojení Český ráj. Teď už to bude asfaltový ráj? Jičín se pro mě stává hodně divným městem. A jsem mj. zvědavá, kvůli kolika lidem ze Železnice, kteří se tak dožadují stezky, se ta příšernost bude stavět…..chci je tam všechny vidět. Včetně toho ukrajinského malíře……) Jinak mám dojem, že jičíňáci si tak zajímavou krajinu vůbec nezaslouží, proto by si ji měli zlikvidovat co nejdřív. Až nic nezbyde, nebude třeba to chránit. To je všechno.

Pozn. red. : To nemusí být všechno. Uvítáme další názory z různých stran…(z odboru životního prostředí, od zahrádkářů, kteří mají co říci ke kácení u náhonu, od zastupitelů)

1 komentář u „Odpůrci kácení aleje a asfaltové cyklostezky argumentují dál

  1. Jan Šorf

    To je úžasné! Za poslední týden dostala Krčínova alej více jak 40 hlasů! Snažil jsem se přesvědčit zástupce města o zmenšení počtu pokácených stromů, nestalo se. V současné době tak probíhá vlastní kácení 150 stromů z 207. Většina dřeva z kmenů pokácených stromů byla ve velice dobrém zdravotním stavu (bez hniloby a dutin). Pořídil jsem patřičnou fotodokumentaci. Stromy v této části aleje (viz foto) ještě zůstávají, ale jak dlouho! Ozývají se mi lidé, kteří mě podporují, přestože alej půjde k zemi. Velice mě to překvapilo a potěšilo. Děkuji moc :)!
    http://www.alejroku.cz/2014/krcinova-alej

Napsat komentář: Jan Šorf Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *