JIČÍN – Odkud by se měli lidé vydávat na cesty autobusem a na jaké místo se vracet zpět? Vyhovovalo by jim více bývalé nákladové železniční nádraží v Dělnické ulici nebo stávající jičínské autobusového nádraží? Zeptali jsme se místních i přespolních cestujících a také řidičů:
Jičínský zpravodaj nabídl vloni v létě občanům Jičína anketu mezi zastupiteli. Žádný z nich se přímo nevyslovil pro přesun nádraží. Je to možná i tím, že komunální volby již byly „na dohled“ a dotázaní tedy chtěli ponechat rozhodnutí na budoucím vedení města. Pokud na přestěhování většinově nekývnou, pak by měli iniciovat rekonstrukci a modernizaci stávajícího nádraží. Pozemky po bývalém nákladovém vlakovém nádraží, které město odkoupí od Českých drah za více než 7 milionů korun, jsou v každém případě výhodnou investicí. Dají se v budoucnu výhodně rozprodat, jsou v atraktivní lokalitě.
V létě budou mít radní varianty řešení lokality autobusového nádraží
Dnes ( 27. března) se starosta Jiří Liška setkal s architektem, specialistou na dopravu Patrikem Kotasem. „Spolupracoval na návrhu a realizaci nového královéhradeckého autobusového nádraží. Přišel za námi s tím, že by se na danou problematiku podíval. Podle něj by část autobusů případně mohla zastavovat na jednom a část na druhém nádraží. Možností by bylo víc. Dohodli jsme se, že připraví varianty řešení, ze kterých si zastupitelé budou moci vybrat. Architekt na nich teď bude pracovat. Máme čas, ale předpokládáme, že bychom výsledné návrhy měli letos v létě a budoucí zastupitelé se pak na jejich základě mohou rozhodovat, jaké řešení je nejoptimálnější,“ informoval jičínský starosta. Na otázku, zda by se přikláněl k přestěhování nádraží, předem připustil, že odpoví poněkud šalamounsky. „Radní rozhodli, že budou požadovat průzkum veřejného mínění. Jedna z otázek se bude týkat budoucnosti autobusového nádraží. Podle toho se pak bude rozhodovat dál,“ dodal Jiří Liška.
Největší nádraží ve střední Evropě v poměru k velikosti města…
Místostarosta Petr Hamáček zatím není ani pro jedno ani pro druhé řešení. „Chci vědět, co by to konkrétně znamenalo, zda se doprava přiblíží. Pro co bych ale byl určitě, to je zmenšení stávajícího autobusového nádraží, protože máme největší nádraží ve střední Evropě v poměru k velikosti města a k počtu obyvatel,“ upozornil místostarosta. Zastupiteli Luďku Havlovi vadí nevyhovující stav současného autobusového nádraží. „Jsem spíš proti stěhování, ale každopádně bych o tom diskutoval. Myslím si, že by na současném nádraží neměly parkovat autobusy, mohly by být třeba u vlakového. Očekávám i diskusi na úrovni na téma, co s prostorem, který by po zmenšení stávajícího nádraží zůstal. Zda tam budou další parkovací místa nebo zeleň,“ dodal Luděk Havel.
Co si o tom myslíte vy? Stěhovat, nestěhovat, regulovat velikost stávajícího nádraží a modernizovat jej a zkulturnit? Napište Dobrým zprávám.
(vaw)
Z posledních návštěv podobných měst s mrtvým historickým centrem, z diskuzí s projektanty, obyvateli, radními mohu za sebe prohlásit, že jsem jednoznačně proti výstavbě multifunkčního obchodního centra, které dokoná zkázu a nesporně dočistí střed města od obchodního ruchu, včetně tradičních sobotních trhů. Pohodlných a uspěchaných lidí, co v těchto centrech tráví svůj volný čas sice přibývá já vnímám jako cestu do pekel. Takže pokud se má autobusové nádraží přesouvat, je nejdříve nutné říci „B“, tzn. co vznikne na místě současného. Rozvojových a prázdných území zatím máme zásobu. Zdar. JK