Změny na Novém Městě obyvatelům zkvalitní život

1017498_251597101631911_1026080244_n

JIČÍN / Nové Město  –  Důležitá jičínská sídelní čtvrť Nové Město se dočká investic z rozpočtů Jičína, Královéhradeckého kraje i jiných subjektů. Náklady za už  jisté projekty přesáhnou 100 milionů korun, další jsou v přípravě. Změny se týkají ulic Ruská a Poděbradova, přestavby ulic Sokolovská, Pod Koželuhy a Příční. „Vedení města si dobře uvědomuje potřeby obyvatel v této části Jičína, i nepříjemnost čekání na potřebné investice. Je ale třeba pamatovat na to, že Nové Město je rozlehlé, investice proto budou finančně náročné a vyžadují komplexní přípravu. Proto může vzniknout dojem, že se o nich „pouze mluví“. Není tomu tak,“ říká Jan Jireš, mluvčí jičínské radnice.

Jak to bude v ulicích Ruská a Poděbradova

Jednou z nejzákladnějších stavebních akcí v příštích třech letech je projekt Ruská – Poděbradova.  „Půjde o celkovou rekonstrukci průtahu od křižovatky Aris až po jižní přípojku na obchvat.  Náklady na opravy více než kilometrového úseku si rozdělí Královéhradecký kraj a město Jičín, a to přibližně rovným dílem. Je to dáno tím, že krajský rozpočet pokryje přestavbu samotné pozemní komunikace a přeložky inženýrských sítí, zatímco město uhradí chodníky a zařízení občanské obslužnosti, tedy cyklostezku, zelené plochy, místa pro parkovací stání, dešťovou kanalizaci a podobně,“ informuje Jan Jireš.  Náklady se předběžně odhadují na 80 milionů korun, kraj a město „půjdou na půl“.  „Předpokládaný termín územního řízení by mohl být v první polovině příštího roku,“ vysvětluje místostarosta Mgr. Petr Hamáček. „Následné projektování pro stavební povolení už by nemělo být tak náročné. Zásadní smlouvy, například s dodavateli a provozovateli sítí, už budou vyřešené. Věřím, že v roce 2019 by mohlo být na světě stavební povolení,“ dodává.

V koridoru vzniknou tři kruhové křižovatky, a to u bývalého Arisu (křižovatka ulic 17. listopadu a Ruská), na křížení ulice Ruská a nábřeží Irmy Geisslové a také u obchvatu, kde se teď nepřehledně kříží  ulice  Poděbradova a U Tržiště. Parkovací stání budou vytvořené po celé délce koridoru a nové parkoviště vznikne u Základní školy Poděbradova.  „Při rekonstrukci silnice budou odstraněné dlažební kostky, které jsou teď ukryté  pod asfaltovým povrchem a jako podklad jsou nevhodné. Bude použit „tichý asfalt“, tedy asfalt s pryžovou příměsí, který sníží hlučnost provozu o šest až sedm decibelů,“ přibližuje Jan Jireš.

Technická vybavenost Lidické náměstí – východ

Už v roce 2015 začaly stavební práce na obsáhlém projektu Technická vybavenost Lidické náměstí – východ.  „Teď  je zimní útlum, a tak stavební úpravy zůstaly v jisté rozpracovanosti, ale v žádném případě nejde o konečný stav. Do této chvíle byly nově vybudované téměř všechny inženýrské sítě, část ulice Dlouhá, Luční a Sokolovská. V roce 2018 bude zkompletována přestavba ulice Sokolovská a Luční v úseku od Lidického náměstí po ulici Dlouhou a uskuteční se práce v ulici Pod Koželuhy v úseku Luční – Příční a dál v severní a taky v ulici Příční. To všechno  by mělo být hotové v polovině roku 2018,“ rekapituluje Jan Jireš.   Náklady budou okolo 18 milionů  korun včetně DPH. Jde o první etapu projektu Technická vybavenost Lidické náměstí – východ.

Tři v jednom  okolo bloku bývalého ARISu

Rekonstrukce okolo bloku bývalého ARISu se rada města  rozhodla  sloučit do jedné zakázky a vypsat souhrnné výběrové řízení. V tomto „balíku“  tak najdeme  vybudování parkoviště u ARISu, výstavbu vnitrobloku  za domy č. p. 49 – 52 na nábřeží Kpt. Jaroše, rekonstrukci nábřeží Kpt. Jaroše včetně zřízení cyklostezky a opravu chodníku v ulici 17. listopadu před ARISem i před novostavbou Tamlovka.  Pokud se tyto záměry sečtou, vznikne jedna z největších investic roku 2018. Náklady se odhadují na  12,75 milionu korun.  Výběrové řízení chce město  vypsat hned na počátku roku. Nové parkoviště ARIS bude mít 91 parkovacích stání, z toho čtyři pro hendikepované občany. Vnitroblok u nábřeží Kpt. Jaroše spočívá v rekonstrukci ulice a vybudování 28 parkovacích stání, z toho dvě  by byly pro hendikepované. Pro samotné nábřeží Kpt. Jaroše je zpracována projektová dokumentace na rekonstrukci silnice a výstavbu cyklostezky, která propojí už hotové části z roku 2014 a 2016. „Chodníky v ulici 17. listopadu jsou ve špatném stavu, a to jak u ARISu, tak před novostavbou Tamlovky, proto je nutné je úplně přebudovat,“ tlumočí názor radních mluvčí Jan Jireš.  V rozpočtu na rok 2018 se počítá i s rekonstrukcí ulice U Tržiště na Novém Městě v hodnotě zhruba čtyř milionů korun.

Kam spěje  záměr Odpočinkové zóny Cidlina

Nejvíc nejistá zatím zůstává  Odpočinková zóna Cidlina. Podívejte se na :

Odpočinková zóna jako celek má velké finanční nároky. „Pokud by ji město mělo realizovat celkově, hrubé odhady hovoří o ceně přes 60 milionů korun. Jičín se už dvakrát ucházel o dotaci z Nadace Proměny Karla Komárka, a to v letech 2015 a 2017, ale neúspěšně. V celorepublikové soutěži, kterou nadace vypisuje ob rok, může uspět pouze jeden záměr,“ popisuje mluvčí jičínské radnice Jan Jireš.  „Byla bych ráda, aby se záměr neodložil. Uvítali bychom, kdyby se začal uskutečňovat  po krocích. Po neúspěchu s dotací jsme si řekli, že by bylo vhodné zpracovat projektovou dokumentaci, která by ukázala, co přesně by v odpočinkové zóně mohlo být,“ doplňuje  Štěpánka Kolcová z oddělení dotací Městského úřadu Jičín.

Jisté je, že  letos zřejmě dojde k přesunu vedení vysokého napětí elektrické energie. Posune se dál od nemovitostí v jižní části Nového Města na druhou stranu toku Cidliny. V rozpočtu města  je na to vyhrazena částka 4,5 milionu korun. Pro majitele domů jde o dobrou zprávu. Jičín má dohodu s ČEZ, které vedení spravují. Město Jičín se taky dohodlo se zemědělci, že obhospodařované pole od roku 2018 změní na louku.

 „Přibližně před deseti lety se začal zpracovávat projekt na územní řízení na silnici Luční a Pražskou. V rámci toho se uvažovalo o prodloužení ulice Luční až k ulici Popovická,“ popisuje Ondřej Bodlák, vedoucí odboru územního plánování a rozvoje města. „Záměr se tehdy zastavil pouze u dokumentace na územní řízení, což znamená v rané fázi. Teď máme za úkol vytáhnout pouze ono prodloužení silnice a dokumentaci oživit. Musí se potom rozhodnout nejen to, jestli se komunikace bude realizovat, ale taky její specifika. Například jestli  by byla jednosměrná, nebo obousměrná,“ dodává s tím,  že  město  nevlastní důležitý pozemek mezi Cidlinou a ulicí Popovická.

Co teď a co potom na Novém Městě

Letos se plánuje zateplení domu s pečovatelskou službou v Sokolovské ulici. Město má už podepsanou smlouvu s vítězem výběrového řízení, firmou STAV-AGENCY s.r.o.. Vysoutěžené náklady jsou 12,5 milionu korun bez DPH. Teď pokračuje výběrové řízení  na  rekonstrukci stacionáře Domovinka. V roce 2019, případně 2020, začne rozsáhlá rekonstrukce ulic Ruská a Poděbradova v úseku od ARISu  po obchvat, kdy si náklady zhruba rovným dílem rozdělí Jičín a Královéhradecký kraj.  Je také pravděpodobné, že v příštích několika letech začne postupná realizace záměru odpočinkové zóny, například silniční propojení ulic Luční a Popovická. Pro dům s pečovatelskou službou v ulici Přátelství chystá město  zpracování  projektu na rekonstrukci za 11,9 milionu korun a žádá o dotaci, která by mohla pokrýt až 40 procent z uznatelných nákladů.

Foto: Historický letecký snímek  Valdického předměstí a Nového Města  Zdroj: Jičínský archiv

(jj a red)

1 komentář u „Změny na Novém Městě obyvatelům zkvalitní život

  1. Jouda

    Takže teď město vybudovalo na rohu u Arisu nový chodník (ten hodně široký), aby ho příští rok zbouralo na úkor kruháče. Tohle plýtvání penězi by měl někdo zaplatit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *