JIČÍN – „Ano, riskovali jsme a dostaneme za uši, ale nechtěli jsme čekat dva až tři roky, abychom mohli nezištně začít stavět něco, čím chceme lidem ve městě prospět co nejdříve,“ říká k současnému problému s jičínským pumptrackem biker Tomáš Kudrnáč, předseda Sdružení Alternativní Kultury a Sportu Jičín, o. s., který je hlavním iniciátorem výstavby sportoviště v ulici Pod Koželuhy. „Od začátku deklaruji, že jde o terénní úpravu se zpevněným povrchem a proto nemohu souhlasit s panem starostou Malým, že jde o černou stavbu,“ argumentuje T. Kudrnáč. O záměru jsme informovali na : http://zpravyceskyraj.cz/jicinsky-pumptrack-u-cidliny-by-mel-byt-pro-kazdeho/ . Od tohoto článku k současné svízelné situaci uplynuly téměř dva a půl měsíce. V pondělí 9. listopadu odpoledne vysvětloval T. Kudrnáč na jičínské radnici, proč postupoval jinak než jak zněla dohoda. Budovatelé pumptracku totiž nepoužili pouze avizovaný materiál, ale část povrchu dráhy už potáhli i tenkou vrstvou asfaltu. Právě tím se včera odpoledne zabývali jičínští radní. „Je to daleko složitějí než se původně jevilo. Nejde jen o asfalt, což je už vyloženě stavební záležitost, ale i o to, že bikeři vytvořili dráhu na větší ploše než měli. Město jim sice pronajalo 800 metrů čtverečních, dráhu však mohli rozdělit na dvě, což neudělali. Na plochu od tří stovek metrů čtverečních se už totiž vztahuje stavební
povolení. Navíc tam navezli zeminu neznámého původu, u které neprokázali, odkud pochází. Neví se tedy, zda není kontaminovaná. Proto nyní iniciátoři musí prokázat její původ a odstranit asfalt. S výstavbou začali bez podepsání smlouvy, šli do toho bezhlavě. Dnes jsme se na radě dohodli, že až prokáží původ zeminy, město s nimi uzavře smlouvu na tři sta metrů čtverečních,“ říká Josef Novotný. „Pokud jde o zeminu, tak jsem se už dříve dohodl s odborem životního prostředí, že jim ve stanovené lhůtě doložím její původ a věřím, že rozbor bude v pořádku, tam není vůbec žádný problém. Rozhodně to není tak, že bychom chtěli něco zatajit nebo záměrně nedodat, tak jak to radní prezentují,“ vysvětluje Tomáš Kudrnáč. „Asfaltový pumptrack a jeho nesporné výhody jsou především v tom, že se sportoviště stane vhodným i pro další sporty jako jsou skate, longboard, inline brusle a koloběžky. Asfaltová část bude využitelná v podstatě celoročně, dokud nebude padat sníh a soustavně mrznout. Tento asfaltový pumptrack je první svého druhu v České republice a jedná se o unikát. Celá dráha má být dočasná a má za úkol zjistit, jestli se ze strany uživatelů chytí. Pokud ano, tak by to měl být impuls k vybudování velkého pumptracku jako součásti projektu rekultivace zóny Cidlina. Malý asfaltový okruh tak bude po celou tuto zkušební dobu ukazovat jeho výhody. Asfalt je v současné době nejvhodnějším možným povrchem pro pumptracky jako takové, ve velkém se takové staví ve Švýcarsku, Německu, Anglii a Polsku, což považuji za nejlepší příklad a nejvhodnější inspiraci,“ dodává Tomáš Kudrnáč.
Svévoli tolerovat nemůžeme. Každý by si dělal, co chce
„Ta akce není dokončená, protože z popudu městského úřadu byla jednoznačně zajištěna tak, aby se v pracích nepokračovalo. Část je už skutečně pokryta asfaltem. Původně to měla být jen zemina zhutnělá se štěrkem. Nic víc, nic míň,“ informoval starosta Jan Malý. „S tímto přišel pan Kudrnáč na radnici, o tom původně rozhodovala rada a teď musíme rozhodnout znovu, co s tím, protože je tam něco jiného než mělo být,“ řekl před jednáním radních místostarosta Petr Hamáček. „Rada o něčem rozhodla, ale dotyčný si šel za hranice oprávnění, které má. Za chvíli si tady bude každý dělat co chce a z toho, co chce, budeme dělat kličku, abychom to zase nějak dali dohromady. To je svévole. Představte si, že to pustíme a bude to černá stavba. Kdo ponese odpovědnost, když se něco stane? Rada města? A já se tady pak budu zodpovídat, že jsem to pustil?“ rozhořčuje se jičínský starosta Jan Malý. „Není to tak, že by město bránilo iniciativě mladých lidí, ale když se do výstavby pustili bez podepsané smlouvy, použili asfalt, tak pracovali v daleko větším rozsahu než původně slibovali,“ řekl po jednání radních Josef Novotný.
Veškeré argumenty a vysvětlení, se kterými Tomáš Kudrnáč radní seznámil, přinášíme v rozhovoru :
Tomáši, s jakým záměrem jste na jičínskou radnici původně přišli?
Na radnici jsme přišli se záměrem vybudovat pumptrack. Městská rada nám jej schválila vybudovat na osmi stech metrech čtverečních. Vybudovali jsme jej s tím, že tam bude malý okruh, který má asfaltový povrch a v momentě, kdy jsme tam dávali asfalt, tak jsem do toho šel s vědomím zjištěných informací, že se jedná o terénní úpravu se zpevněným povrchem, což je stejný charakter jako je zbytek okruhu pumptracku.
Pokud jde o plochu, jak jste ji mohli využít? Na tom jste se s radnicí také dohodli?
Jak už jsem řekl, měli jsme schválený záměr na osm set metrů čtverečních s tím, že to máme rozdělit na tři okruhy, na tři sportoviště. Jeden je malý okruh asfaltový, pak tam jsou dva další okruhy, které jsou na sebe napojené a považujeme je za další sportoviště.
Jakou má malý asfaltový okruh výměru?
Asfaltová plocha je na něm do pětatřiceti metrů čtverečních a celkově jeho rozloha nepřesahuje tři sta metrů čtverečních.
To, co jste my teď říkal, máte nějak zakotvené ve vztahu k radnici nebo to byla ústní dohoda?
Smlouva mi byla předložena, když jsme začali navážet hlínu. Na zahájení stavby jsme se dohodli s tím, že už můžeme hlínu navážet, je podzim, horší počasí. Když jsme viděl návrh smlouvy, tak tam byl bod, se kterým jsem nemohl souhlasit. Jednalo se o zákaz umístění reklamního zařízení. Nelíbilo se mi to proto, že na pumptrack jsem získal dotaci 15 tisíc korun a zbytek nákladů jsem chtěl pokrýt od našich spřízněných partnerů a vystavět jim za to adekvátní reklamu. Naším záměrem rozhodně nebylo mít tam komerční plochu, na které bychom vydělávali. Chtěli jsme pouze pokrýt náklady na výstavbu. Odvolal jsem se a zároveň se ptal, zda to půjde nějak řešit. Proto jsem smlouvu ještě ten den nepodepsal a stále podepsaná není. S paní Stránskou z oddělení správy majetku města jsem se od té doby nesetkal, volal jsem jí, ale ten den nebyla dostupná. Pak celá záležitost kolem sportoviště začala gradovat a mně bylo jasné, že ani ze strany města není o podpis smlouvy zájem.
Vraťme se ještě k zemině, kterou jste použili jako základ dráhy. I ta se teď podle radních ukazuje jako problém, i když jste mi vysvětlil, že jste s odborem životního prostředí dohodnuti. Věděli jste vůbec, že je to nutné řešit předem ?
Přiznám se, že jsme nepředpokládali, že budeme muset dokládat původ zeminy a její rozbor. Jsme však schopni zareagovat a rozbor, že zemina je nezávadná, doložíme.
Pak je vám vytýkáno, co si i vy sám uvědomujete, že se tam najednou objevil asfalt. Jakmile se takový materiál použije, pak jde o stavbu. Jak se tam dostal?
Šel jsem do něj s rizikem, že v momentě, kdy jsme tam asfalt pokládali, jsem svým nejlepším vědomím předpokládal, že se jedná o terénní úpravu se zpevněným povrchem. Tudíž je to stejný charakter jako zbytek dráhy pumptracku. Asfaltová stěrka je tenká, snadno odstranitelná. Nemá to pevné základy, tím pádem se nejedná o stavbu. Tyto informace jsem si sám vyhledal, nejsem odborník ani vystudovaný stavař. Pro doložení a potvrzení informací je třeba to řešit se stavebním úřadem nebo s někým jiným.
Byl jste povolán „na kobereček“ k panu starostovi a zřejmě i k dalším radním. Jak reagovali? Na co nejvíc tlačí?
Tlačí samozřejmě na odstranění asfaltu a ze včerejška máme novou zprávu, že musíme celý pumptrack zmenšit na pět set nebo tři sta metrů čtverečních. Včera jsem slyšel první číslo, dnes už to druhé, proto jsem z této informace trochu dezorientovaný.
Zatím jste tedy nedostali žádné vyrozumění …. Budete například obcházet zastupitele a zeptáte se jich, zda by nebylo možné situaci nějak zklidnit a pokračovat dál?
Momentálně necháme všechno uležet, počítáme už s odstraněním asfaltu. Jaké budou naše další kroky, to ještě zvážíme.
Co pro vás znamená, že asfalt odstraníte?
To pro nás z uživatelského hlediska znamená konec sezóny. Pumptrack nebude možné přes zimu využívat a s provozem se zase bude moci zase začít až v březnu, až se zase oteplí a bude lepší počasí.
Jeden z radních také argumentoval tím, že asfaltový povrch může být pro děti nebezpečný. Jak je to?
Výstavbou pumptracku se zabývám už několik let a jsem přesvědčený o tom, že asfaltový povrch je nejlepší možný pro tento typ sportovišť i z hlediska bezpečnosti, i z hlediska využitelnosti, údržby, udržitelnosti.
Když byste teď měli rozbít asfalt, který se nachází na zhruba jedné čtvrtině plochy, budete žádat o stavební povolení nebo svůj záměr změníte? Vyrozumíte radnici, že by bylo dobré, aby tam takový povrch byl?
Vzhledem k tomu, že pan starosta zněl dost přesvědčivě, tak ho asi už dál přesvědčovat nebudeme. Necháváme to teď uležet, nicméně počítáme s variantou, že asfalt budeme muset strhnout a celé sportoviště zmenšit. Děti a dospělí se tedy možná dočkají v příštím roce na jaře. Možná.
Plánujete, že byste do budoucna takovou výstavbu ve větším zopakovali v nedaleké odpočinkové zóně Cidlina, která se tam chystá nebo už se vám po tom, co se děje nyní, do další akce nebude chtít ?
Obáváme se, že tímto se situace dost komplikuje. Ani nevíme, jestli ze strany města by byl zájem o nějakou další spolupráci. Obávám se, že ne a myslím si, že není ani v našem zájmu něco nového vymýšlet.
Chcete navrhnout nějaké řešení pro danou svízelnou situaci? Něco, co jste neměl příležitost radním říci?
V diskusi nebylo otevřeno téma legalizace pumptracku jako stavby. Kdyby se tato plocha brala jako jedna stavba a nahlíželo se na ni jako na jedno sportoviště o rozloze osm set metrů čtverečních, tak jsem přesvědčený o tom, že by bylo možné sportoviště zlegalizovat. Radil jsem se s autorizovaným inženýrem projektantem : i když je tam územní plán, tak územní řízení lze udělat na dobu určitou. Na základě toho by šlo zlegalizovat pumptrack v současné podobě. Jen se obávám, že teď zpětně už radnice nebude mít zájem toto téma otevírat. Chtěl jsem svou osobu ospravedlnit argumenty, které jste slyšela. Při diskusi na středečním veřejném jednání zastupitelů se však na ně nedostalo protože toto téma se uzavřelo celkem rychle a striktně.
(vaw)

Příklad jak proběhlo povolování terénních úprav – stavba bicrosové dráhy v Nižboru (měli jsme to štěstí ji projektovat). Starostka Zuzková zajela na úřad Beroun a bylo povoleno. Povrch utáhl jako sponzorský dar Strabag drceným vápencem z nedalekého lomu. V jičíně je z toho akorát zase politikus maximus a klacky mezi dráty !!!
https://www.google.cz/search?q=bikros+ni%C5%BEbor&espv=2&biw=1558&bih=843&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCoQsARqFQoTCPadhqm8iskCFQPtFAodM6cGHA
Velká škoda, že již v Jičíně nefungují tzv. asistenti městské policie (viz. http://www.jicinskozpravy.cz/zpravy/2015/1/1183-asistenti-v-civilu-maji-pomahat-mestske-policii-v-jicine.htm nebo na http://zpravyceskyraj.cz/budou-prodlouzenou-rukou-strazniku-bez-uniforem-a-pravomoci/). Mohli radu města na výše uvedené nesrovnalosti upozornit s předstihem. Pan Kudrnáč a spol. tak mohl za to, že si od města pronajal nevyužívaný pozemek, na kterém chtěl na své náklady a ve svém volném čase pro občany města postavit unikátní “hřiště”, pykat již dříve.
Pane starosto, držte se svého, “do ničeho se nepouštějte, abyste za nic nemusel nést zodpovědnost a následně se pak nemusel z ničeho zodpovídat “..
“Nic víc, nic míň.”
PS: Pro ty, kteří pořádně nevědí, o co jde, tak jen ve stručnosti – Tomáš Kudrnáč, se svou firmou staví podobné projekty po celé republice, zadavatelem zakázky je vždy daná obec/organizace, reference viz. http://dirty-parks.cz/
Město Jičín nedá ani korunu, navíc chce roční nájem, stěžuje si na všechno možný, od “pochybné” hlíny, přes asfalt až po nevím co a nakonec nechá část pumptracku ještě zrušit (samozřejmě ne na svoje náklady)..
Děkujem pěkně!
já se nemohu zbavit pocitu, že jedním ze základních problémů celé naší společnosti je fakt, že se snažíme obcházet předisy (a dohody, byť jen ústní) a omlouvat to slovy jako je „povolování by dlouho trvalo“ apod. a pak „všichni“ nadáváme jak ostatní porušují předpisy a nedodržují dohody, možná by bylo vhodné aby každý začal sám u sebe…
a promiňte nemohu si poránu odpustit „jedovatou“ poznámku/otázku, kdy se dočkáme odvolání ve věci porušení stavebních předpisů ke krajskému úřadu, případně protestu proti asfaltu v krajině anebo polemiky o tom, že trať je použitelá pro „borce“ na MTB aj i pro děti na odrážedlech?
A na druhé straně vyhodí Jičín 1 500 000 Korun za pompézní vánoční výzdobu . Je to normální? Viděli jste kýč na oknech městského úřadu na Žižkově náměstí? Úředníci už mají vánoce.
Vánoční výzdoba se nejlépe věší při 20 stupních Celsia 🙁 Dobrý příklad k připomenutí rozdílů. Z nákupu vánoční výzdoby udělal ze své marže dodavatel radním a vybraným jedincům uzavřený večírek v parku s občerstvením. Pokud se dodržují jistá zajetá a osvědčená schémata, pak jde v Jičíně všechno. Ad článek a reakce… je mi z toho hodně smutno, když úřední sílu a moc musí Jičín zveličovat na dobročinnosti a slabosti druhých. Místo aby město přispělo financemi, nebo alespoň ochotou a papíry, nařizuje odstranění ? A co se týká jedovatosti: Kdyby se cyklostezka v aleji vybudovala z dotací s špatným povolením a povrchem, povolení by bylo zrušeno po dokončení, také by město nařídilo odstranění stavby ? Těžko
a otom to právě je, že se, ex post, hledají výmluvy, místo toho aby se odzačátku postupovalo podle pravidel, která by notabene pan Kudrnáč, který se dle svých slov výstavbou pumptracku „zabývá už několik let“ měl/mohl znát…, a když už ne letmou znalost stavebního zákona, pak dle mého soudu základy dobrých mezilidských vztahů, tj postupovat dle ústní dohody s městem, která jak jsem pochopil existovala a v okamžiku kdy nastal problém s podpisem smlouvy se ho snažit řešit a ne, jak vyplývá z jeho odpovědí v článku, s plným vědomím pokračovat…
PS nikoho tu neobhajuji a jsem rád, že cyklostezka do Železnice bude postavena v souladu se stavebními předpisy, případně, že nebude postavena vůbec, rozhodne-li tak zastupitelstvo/rada města
a máte-li podezření/důkazy, že se cokoliv na MÚ nebo kdekoliv jinde děje v rozporu s předpisy nebo zákony měl byste se pravděpodobě obrátit na policii ČR
Chacha, jak vás ta hláška s policií napadla? Nemyslel jste hlavní nádraží? Mám jít nahlásit slavný historický soukromý raut v městském parku pro představitele města a TS? Vždy by se mi leda vysmáli, že jsem neměl pozvánku a záviděl jim 😉 Problém je v tom, že se zde nejen v radě měří každému jiným metrem. Tu se ustoupí, jinde přimhouří, onde zanedbá. A takto tvrdě vystupovat zrovna proti pumptracku, kde je financování zavislé na sponzorech a dobrodincích? To mi přijde leda jako výtečná příležitost, jak se dobrovolně veřejně zesměšnit.
;)) Starosta de la Jičín, co právě svádí lítý boj s lotry pumptreky. Zatím je to vyrovnané, ale on je jistě zničí !!! Děti, držte mu palce, ať vejde historie, Ten, který zahnal dobrovolníky do kouta. By si z toho tady jinak mládež dělala cochcárnu. Rozkaz zněl jasně !
Poněkud odbíháte od základní otázky tj stavěl vědomně v rozporu s povolením/ústní dohodou respektive tím, že povolení/smlouvu neměl? ano/ne?
pokud ano, a podle informací v článcích zde a odpovědí p. Kudrnáče tomu vše nasvědčuje pak je to již pouze o tom hledání výmluv…
Jde mi o hledání společného východiska a pomoc při vytváření volnočasových aktivit. Nic víc. Nic míň.
Pár foto ze včera. Díky TK za pozvání
https://www.dropbox.com/s/t8nuwkk90p5kxzt/2015-11-14%2013.52.44.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cumxpyck2lk24xe/2015-11-14%2012.57.01.mp4?dl=0