JIČÍN / Český ráj – Jičínské zastupitelstvo přijalo dne 25. června „Memorandum“, tedy „důležité prohlášení“, nazvané „Město Jičín stojí za R35“. (jeho plné znění najdete pod vyjádřením)
Dozvěděli jsme se tak, že zastupitelé, pan starosta a pan místostarosta cítí potřebu zaujmout postoj k zamýšlenému projektu silnice I/35 dálničního typu z Turnova do Jičína údolími Českého ráje – podpořit ho a negativně se vymezit vůči iniciativám, které se stávajícím návrhem nesouhlasí.
Děkuji zastupitelstvu, že tímto na projekt I/35 upozornilo. Hlavním problémem totiž je, že většina občanů vůbec netuší, jaký záměr se chystá: totiž předimenzovaná, finančně nesmírně nákladná stavba procházející nejkrásnějšími částmi Českého ráje a nenávratně je ničící.
Současný projekt I/35 je navržen jako čtyřpruh, začínající v Ohrazenicích u Turnova. Dále ve formě čtyřpruhu I/35 protíná území mezi Hruboskalskem, Kozákovem a Troskami. V sesuvné oblasti Pelešan je plánován mělký tunel. Pod dominantou hradu Valdštejn je plánována obří mimoúrovňová křižovatka. Krajinou jsou navrženy až dvanáct kilometrů dlouhé, někde až dvacet pět metrů vysoké mosty s mohutnými mostními pilíři. Přivaděče a křižovatky jsou navrženy jen pár metrů či kilometrů od formálních hranic CHKO Český ráj. Jeden z mostů je navržen nad zdrojem pitné vody pro Turnov, další v blízkosti vrchů Zebín a Železný. Projekt je finančně mimořádně náročný. Dopravní modely, na které se odvolává, jsou zpochybnitelné, čísla jsou značně nadsazená.
Historie protlačování této trasy je dlouhá a zvláštní. Např. nebylo objednáno EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) pro všechny tři zvažované trasy (tzv. superseverní, severní a jižní), ale jen právě pro tuto trasu tzv. severní. Na liberecké zastupitelstvo, kde se o severní variantě hlasovalo, nebyla vpuštěna veřejnost s odůvodněním, že do místnosti nemůže mnoho lidí kvůli požárním předpisům. Severní variantu tam prosazoval radní pan Sepp, který byl následně obviněn za podvody při čerpání dotací z EU. Projednání EIA bylo organizováno za covidu přes zoom s vypadávajícím spojením. Původně zamýšlený obchvat Turnova, který by financoval kraj, byl změněn na přivaděč, aby byl financován státem. A další, pro občany těžko rozplétatelné události. Doplňme, že aktuálně spolky z celé České republiky vyzvali ministra životního prostředí, aby stávající, značně formální a nefunkční podobu EIA reformoval tak, aby skutečně plnila svůj úkol – chránit životní prostředí (viz např. https://zelenykruh.cz/nespokojene-spolky-vyzvaly-ministra-zivotniho-prostredi-k-reforme-eia/ ).
Jičínské „Memorandum“ nijak nereflektuje skutečnost, že takto navržený projekt do oblasti Českého ráje přitáhne osobní i nákladní dopravu. Neodpovídá tak původnímu zadání odvést dopravu z centra Turnova a vyřešit průjezd obcemi na trase Turnov – Jičín. Dělá ze vzácné a jedinečné krajiny tranzitní koridor, zvláště pro mezinárodní dopravu. Vznikla by tu vlastně dálnice D35 (paralelní trasa k dálnici D1) ve směru západ-východ s úplně jinými počty vozidel, než jsou nynější. Plánovaný čtyřpruh je pro 40 000 vozů za den. Z tohoto pohledu je poněkud zvláštní, že se v „Memorandu“ mluví o „zvýšení (sic) … zdravého životního prostředí“ jako o zájmu zastupitelstva.
Aktuální společenský, kulturní a klimatický kontext je již zcela jiný než v době, kdy se dálnice stavěly bez ohledu na přírodu a krajinu. Žijeme v roce 2025, klimatickou krizi již nelze přehlížet. Další betonování krajiny a ničení orné půdy i zelených ploch znamená další krizové přírodní jevy. Zvyšování automobilové dopravy, a tedy míry znečištění a hluku, se vysokou měrou podílí na zhoršujícím se zdraví obyvatel. V „Memorandu“ zmiňovaný „rozvoj regionu“ a „rozvoj životní úrovně“ je, jak víme ze sociologických studií, dnes úzce spojen s pocitem fyzického a duševního zdraví a bezpečí obyvatel, a to včetně ekologického bezpečí (přináležení). Kvalita životního prostředí má přímou úměru ke kvalitě lidského života.
Konečně na prohlášení, že je „krajně nežádoucí, aby dálnice končila právě u Úlibic a nepokračovala dále“, bych ráda podotkla, že autoři textu patrně neznají doporučení iniciativ, které odsuzují. Je více možností, jak situaci řešit. Osobní doprava by mohla pokračovat směrem na Turnov rozšířenou stávající silnicí s obchvaty (jak bylo navrhováno již koncem 90. let), kamionová doprava – pokud jsme zcela rezignovali na železnici – může pokračovat na Mladou Boleslav, kde se budují nové komunikace. Konečně nelze vyloučit ani jižní variantu, která tolik neruší celkový ráz malebné krajiny, jak je tomu v údolí mezi hruboskalským a kozákovským hřbetem.
Bohužel jsme stále svědky plánování staveb v krajině primárně podle ekonomických potřeb a možná i politických zadání. Již dlouho teoreticky víme, že takový přístup je neudržitelný, stále však v tomto technicistně-materialistickém postupu pokračujeme. Je čas na změnu.
Terezie Dubinová
Předsedkyně komise pro životní prostředí v Jičíně
Členka ČSOP Křižánky Spolupracovnice koalice spolků SOS Český ráj https://www.sos-ceskyraj.cz/homepage/1
Plné znění memoranda:
Memorandum: Město Jičín stojí za R35
Město Jičín podporuje výstavbu dopravního propojení mezi městy Jičín a Turnov formou dálnice nebo rychlostní komunikace a nesouhlasí s iniciativami, které si kladou za cíl výstavbu propojení oddálit či zkomplikovat.
Výstavba silničního propojení (navrhovaná R35) je v plném zájmu města Jičína. Zastupitelstvo města Jičína konstatuje, že dopravní propojení ulehčí obcím od přetížené osobní i nákladní dopravy. Komunikace R35 je zásadní pro rozvoj regionu Jičínska. Přinese napojení na celostátní rychlostní infrastrukturu. Výstavbou rychlostního propojení s Turnovem dojde k dokončení důležité součásti silniční infrastruktury v Čechách.
V roce 2028 bude u obce Úlibice dokončena dálnice D35. Z pozice Zastupitelstva města Jičína je krajně nežádoucí, aby dálnice končila právě u Úlibic a nepokračovala dále! V takovém případě by došlo k dopravnímu kolapsu a masivnímu zatížení okolních obcí dopravou. Nechceme zasahovat do trasování komunikace; věříme, že toto bylo důkladně posouzeno a diskutováno na různých jednáních. Nicméně nedokončení dopravního propojení by bylo nejhorší variantou. Logickým řešením je pokračovat přímou komunikací – s maximálním ohledem na Český ráj – k městu Turnov, které již je na rychlostní infrastrukturu ČR napojeno.
Zájmem zastupitelů je rozvoj životní úrovně a zvýšení bezpečnosti, mobility a zdravého životního prostředí. Napojení jičínského regionu na rychlostní silniční síť je podstatným krokem k naplnění tohoto cíle.
Z uvedených důvodů jdou iniciativy, které se snaží výstavbu zkomplikovat, proti zájmu města Jičína.
Schváleno Zastupitelstvem města Jičína dne 25. 6. 2025

Jako obyvatel Rovenska pod Troskami, které má být nesmyslně obehnáno mostní konstrukcí až do výšky 25m v délce bezmála 500m opravdu nesouhlasím s tímto záměrem. Ten jako takový, vůbec nerespektuje zatížení nově dotčených občanů, pouze přesouvá silnici od jedněch domů k jiným. Navíc Rovensku vlastně nic nepřinese. Okružní křižovatka Žernov je pro místní zajížďkou, navíc stejně budou využívat stávající silnici. Zastupitelstvo města si je moc dobře vědomo této situace, ale i přes snahy občanů i spolků prosazuje neobhajitelné řešení. To vše povede pouze k prodloužení doby realizace. Je to škoda. Český ráj máme pouze jeden.
Jsem člověk, který již před ca 20 lety aktivně vystupoval v rámci sdružení S drakem rval se Michael z Turnova, proti stavbě betonové stvůry v Českém ráji. Pořádaly se výlety s výkladem o cenných lokalitách pod vedením Lenky Šimůnkové nebo Lukáše Bílka.
Účastnil se i současný pan hejtman Půta, kterého při čtení jeho nynějšího stanoviska k dálnici podezřívám z podvodu (že si chtěl tehdy akorát nasbírat více voličských hlasů pro zvolení do Libereckého kraje). Rozváželi jsme plakáty, účastnili se zasedání na kraji i v Turnově. Objížděli jednotlivé obce.
Měli jsme dvě moc šikovné holky, které tehdy udělaly nejvíc práce: paní Martinu Pokornou a paní Markétu Kovaříkovou. Před lety velmi pomáhal i František Pelc z AOP.
Bohužel celé úsilí spadlo pod stůl v okamžiku, kdy dálnici šéfové kraje ze SOCDEM schválili v územním plánu, přestože před volbami slibovali, že to neudělají.
Považuji stavbu dálnice „koridorem“ mezi dvěma CHKO za zločin proti přírodě. Tvrzení pana ministra, že se dálnice dotkne CHKO jen okrajově je samozřejmě účelově lživé.
Fascinuje mne ta nekonečná hloupost a lenost lidí v širokém okolí, protože před těmi dvaceti lety nás nazývali ekoteroristy. Dnes si škubou vlasy, že jim před domem v Pelešanech povede dálnice.
Navíc to má být jen tří pruh. To už je totální amatérismus. Aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
Nechápu to ticho v CHKO?! Pan Bílek je zticha, p. Klápště mlčí.. Co dělá turnovský starosta?
Roman Rákosník z kempu Sedmihorky a jeho sdružení jsou stále aktivní, ale sami toho moc nezmohou. Darovat ministrovi dort ve tvaru pneumatiky je úsměvné, ale Ráj to nezachrání.
A tady se slaví 70 let CHKO Český ráj?! to je opravdu zoufalost… Vždyť to je requiem.
Zničení Českého ráje se musí medializovat ve velkém. Je potřeba ukázat na ty, kteří se neštítí ničeho, jen aby se udrželi u vesla.
Alea iacta est.. bohužel.
S pozdravem, Lucie Škáchová
„…Krajinou jsou navrženy až dvanáct kilometrů dlouhé, někde až dvacet pět metrů vysoké mosty s mohutnými mostními pilíři…“
Kde na trase Valdštejnsko-Čimišl v délce 12,5km nalezneme dvanáct kilometrů mostů?
Při rozporování dopravních modelů vycházíte z jakých oponentních zdrojů?
Lze považovat střídavý třípruh obchvatem obcí místo přímým vedením obcí za dálniční koridor?
Současné vedení krajské silnice centry obcí považuji za zločin proti lidskosti.
Jediné, co beru, je nestabilní půdní kryt u Pelešan. Ostatní jsou nesmysly až lži. Žádný dvanáctilikometrový most se neplánuje. Současná I/35 i plánovaná SMV nevedou Českým rájem, ale severovýchodně od něj. MÚk pod Valdštejnem není „obří“, ale s bezpečnými poloměry a pohledově odstíněný. Doporučuji se seznámit s projektem, který je součástí koridoru D35 a na mapě s vrstevnicemi si opravit chybné názory i o trasování, o stavbách v nestabilním podloží a poučit se také o technologiích stabilizace. Mimochodem, jsem ochránce přírody, ale nikoli neměnnosti kulturní přeměněné krajiny.
Jednou problematikou je krajina, druhou tranzitní doprava. Je nutné si přiznat, že úsek Liberec – Turnov je součástí evropské mezinároní trasy pokračující z Turnova do Hradce Králové, Olomouce, Lipníku nad Bačvou a přes hranice do Žiliny. Úsek Turnov – Jičín je a bude pořádným „špuntem“ na celé této trase. Až bude zprovozněn úsek až po Úlibice, tak po současné silnici mezi Jičínem a Turnovem budou, podle predikce, stálé kolony vozidel ato až do doby zprovoznění úseku Jičín – Turnov. Brzdit rozvoj dopravy se tak obcím v tomto úseku může krutě vymstít mnohaletou ztrátou kvality bydlení.