Balbineum v jezuitské koleji: je to utopie nebo perspektiva?

jicin_kolej JIČÍN –  K záchraně chátrající jezuitské koleje v Jičíně by mohlo přispět „Balbineum“. S touto vizí a strategií využití a rekonstrukce památky z roku 1628 se seznámili radní města, v příštím týdnu 17. června nad ní dají hlavy dohromady jičínští zastupitelé. „Studii vypracovali a předložili radě pánové Gottlieb a Kindermann a paní inženýrka Uličná. Proběhla krátká diskuse s tím, že na příští jednání radních jsme přizvali oba pány, aby projekt Balbinea představili,“ informoval novináře starosta Jan Malý. (zvuk)

 

„Jinou myšlenku zatím nemáme a myslím si, že jezuitská kolej je pro Jičín obrovský problém. jezuitska_kolej-2013-02-24_07 Autoři předpokládají čerpání dotace z integrovaného operačního programu a tam, když chcete čerpat investice do školství, tak musí být  investice zařazena jako priorita v souladu s krajským akčním plánem, který ale budou tvořit školy z celého Královéhradeckého kraje. Plán pak čeká schvalovací proces a je otázkou,  zda se tam Balbineum dostane,“ upřesnil jičínský místotarosta Petr Hamáček.

K prvním vyjádřením radních přidáváme i doplňující informace od Jaromíra Gottlieba, otce myšlenky Balbinea: 

 – zdůraznil bych snad, že má jít o specifickou (exkluzívní) školu, jaká v ČR není – tj.školu kolej „národního kulturního dědictví“ (viz níže, jak by měla fungovat)

 – nemá to být však střední škola(!)  – (a nechce v tomto smyslu v žádném případě konkurovat přemnohým středním školám našeho kraje, které se mají naopak redukovat, protože

 – a) denní studium (jednoleté (?) internátní) bude určené pro jinou věkovou skupinu –  absolventy středních škol a učilišť

–  b) je v této „škole“ důraz na praktické znalosti a dovednosti (dílny, řemesla činnosti – praxe) – je to tedy spíše velké učiliště…

(Krom denního studia bude poskytovat četné kursy pro všechny věkové skupiny, tj. plnit úkoly instituce zaměřené programově na tzv. celoživotní vzdělávání – což nebude činnost doplňková, nýbrž součást hlavní činnosti!).

panor-pred-dvur-1 Potřeba lidí zručných, technicky myslících, znalých materiálů i správných technologických postupů, kteří se orientují v problémech praxe – , dobrých řemeslníků – je pociťována (palčivě) nejen u nás, ale i v celé EU, proto je také vyhlášen operační program, ku podpoře jejich vzdělávání a rozvoje. Balbineum aspiruje na to, aby vybavení školy a k tomu potřebná rekonstrukce objektu byla hrazena z tohoto zdroje.

Protože je však tato vzdělávací instituce u nás nová, bude prvním úkolem ji začlenit do systému vzdělávání. Jednou z možností je, že by ji zřídil kraj. Domníváme se ( přípravná skupina), že má smysl o to spolu s představiteli města usilovat, neboť je to  podmínka poskytnutí předmětné dotace z evropských fondů. (Bude to ovšem první krok jen tehdy, pokud zastupitelstvo vyjádří tomuto záměru podporu)

Protože je objekt velký, rádi bychom, aby jej užívaly i další instituce, které mají podobné zaměření a jejichž koexistence v objektu může proto jejich činnost vzájemně obohacovat. (například centrum a expoziční prostory pro Geopark Český ráj apod.)

(jg)

BOHUSLAV BALBÍN

balbin Byl významným českým literátem, historikem, zeměpiscem a pedagogem. Je řazen k nejvýznamnějším osobnostem českého baroka. Psal výhradně latinsky. Snažil se pomoci svízelné situaci českého národa a literatury, která neustále čelila násilné germanizaci. Proto psal proti necitlivé rekatolizaci a germanizaci, za což byl pronásledován. Postupně studoval v Jičíně, Praze, Olomouci, Brně a Kladsku. V osmnácti letech zahájil studium filosofie v pražské jezuitské koleji Klementinum. Po dosažení bakalářského titulu učil na gymnáziu u sv. Klimenta. Balbín sice nejprve psal jen latinské básně, ale postupně se začal věnovat především historii. V roce 1650 byl vysvěcen na kněze a získal titul mistra svobodných umění a na vlastní žádost se na několik příštích let stává lidovým misionářem. Působil v různých krajích české země, například Kunvaldsku, Rychnovsku nebo Žambersku. Sám o této době Balbín napsal, že se mu podařilo bez násilí získat pro katolickou víru stovky lidí. Po ukončení misionářské činnosti působil Balbín jako učitel na gymnáziu. Často měnil místo pobytu (Kladsko, Praha, Jindřichův Hradec, Brno, Český Krumlov, Jičín atd.). Své žáky podporoval ve studiu národních dějin. V době svého misionářského a učitelského působení sbíral staré české knihy, listiny a jiné písemnosti. Jako učitel byl Balbín oblíbený. Uznával také autory, kteří kvůli svému vyznání museli emigrovat. Kvůli svému vlastenectví se ale dostal do konfliktu s představenými, a tak musel roku 1661 učitelskou kariéru ukončit. Podrobnosti o jeho pohnutém životě  a literárním díle najdete na tomto odkazu:

http://www.jesuit.cz/osobnost.php?id=43

(red)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *