JIČÍN / Benešov – Dostupnost úřadu pro občany, transparentnost nebo komunikace úřadu, to jsou kritéria, podle kterých byl Městský úřad Jičín vyhodnocen jako nejlepší v Královéhradeckém kraji v soutěži Přívětivý úřad. Soutěž vyhlásilo Ministerstvo vnitra a Jičín se jej letos zúčastnil poprvé. Porazil druhý Náchod a třetí Nové Město nad Metují. Včera si ocenění převzali zástupci jičínského úřadu v Institutu pro veřejnou zprávu v Benešově. V celé ČR zvítězil Žďár nad Sázavou, druhý je Liberec, třetí Valašské Klobouky. Hodnocení se uskutečnilo na základě dotazníku, který Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra rozeslal koncem února. Úřad odpovídal na 56 otázek z různých oblastí.
„Postupně se snažíme rozšiřovat naše služby, aby byl kontakt s námi co nejpříjemnější. Na nejvíc vytížené agendy na dopravním odboru jsme zavedli před čtyřmi lety online registraci na konkrétní den a možnost objednat se dopředu. Na webových stránkách se také dozvíte stav na jednotlivých přepážkách, tedy kolik lidí čeká před vámi. Jsou tam uváděna i data podání dokladů, které už je možné si vyzvednout, tedy řidičské a občanské průkazy a cestovní doklady. Zvažujeme, jestli ještě rozšíříme informovanosti klientů přímým zasláním SMS. Bezbariérovost, veřejné toalety a parkování jsou samozřejmostí, wi-fi máme na odboru dopravy a v zasedacích místnostech. Dětský koutek je na sociálním odboru, uvažujeme ještě o přidání přebalovacího pultu v budově 17. listopadu. Připravujeme rekonstrukci parkoviště u úřadu, teď jsme ve fázi projektové dokumentace,“ uvádí tajemník úřadu Peter Bareš. Cílem soutěže je ocenit snahu obecních a městských úřadů úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu.
Další hodnocení se týkalo transparentnosti radnice, tedy zveřejňování záznamů zastupitelstva, smluv, rozpočtu, územního plánu apod. „Je pro nás samozřejmé poskytovat občanům nejsnadněji možný přístup k co největšímu množství dokumentů. Za velmi praktickou považuji i informaci o přítomnosti úředníků na pracovišti. Stále je co zlepšovat, a tak je důležité neustrnout,“ říká místostarosta Petr Hamáček, který dlouhodobě prosazuje tzv. koncept otevřené radnice.
Ministerstvo také zajímalo, jak aktivně úřad s občany komunikuje na webových stránkách, sociálních sítích, mobilních aplikacích, při hlášení závad, nebo např. rozsah kontaktů a informování SMS v krizových situacích, zjišťování názorů občanů prostřednictvím dotazníků, anket a setkání. „Kromě úředníků, odpovídá na dotazy občanů také vedení města a tisková mluvčí, která kromě kontaktu s médii spravuje oficiální stránku města na Facebooku a novinky na webových stránkách. Informace k obyvatelům putují i díky měsíčníku Jičínský zpravodaj. Ten je jak v tištěné, ta i v elektronické podobě. Letos bychom také chtěli spustit vlastní televizní kanál, nejspíše čtrnáctideník, který poběží jak online. Ankety uskutečňujeme nepravidelně, stejně jako veřejná setkání. Nejbližší je v plánu na polovinu června. Bude se týkat projektu přestavby autobusového nádraží,“ popisuje přístup města starosta města Jan Malý.
Seznam oblastí a otázek je dostupný na stránkách Ministerstva vnitra zde: http://www.mvcr.cz/clanek/privetivy-urad-obci-iii-typu-2017.aspx
M. Doležalová, tisková mluvčí
Naprosto směšné. Nejpřívětivější úřad s odbouraným hlavním vstupem. Sedm měsíců se do něj ani nemůžete normálně dostat. Hendikepované osoby, na ty se kašle. 56 otázek, na které si odpovíte sami a jste nejpřívětivější. Do očí bijící formalismus. A jičínský úřad se s tím ještě chlubí . Sorry jako. To rozum nebere.