Porotní sál by mohly zdobit velkoformátové snímky Martina Vosáhla

titulka JIČÍN – Stálá výzdoba Porotního sálu  Valdštejnského paláce v Jičíně je živým tématem. Po dobových portrétech rodiny Schliků, které byly plánovány jako stálá exposice, tam svébytné olejomalby vystavoval  jičínský výtvarník Břetislav Kužel, kterého pak vystřídal umělec ze Železnice, malíř a architekt Michail Ščigol. V době zahájení výstavy se netajil tím, že by byl rád, aby cyklus obrazů A.V.E. Valdštejn v Porotním sále zůstal natrvalo. „Obrazy s příběhy vévody by mohly mít své stálé místo ve Valdštejnském zámku.  Městu  bych je odprodal, pokud o ně projeví zájem,“ sdělil tehdy M. Ščigol Českému rozhlasu. Radní však zájem neprojevili a pro reprezentativní prostor města začali hledat novou výzdobu.  Kulturní komise už v předchozím volebním období navrhla novou exposici z autorských uměleckých fotografií pořízených MgA. Martinem dsc_4607 Vosáhlem s tím, že může být využita i část snímků, které fotograf vytvořil pro předešlé projekty a město je již vlastní.  Výběr fotografií nyní radní konzultovali s výtvarníkem Robertem Smolíkem. „Finanční náklady na tuto trvalou výzdobu jsou 80 tisíc korun včetně nákupu fotografií, adjustace a všech prací souvisejících s instalací. Město by na fotografie získalo autorská práva, byly by součástí jeho databáze, která se pravidelně doplňuje a využívá k propagaci města. V případě potřeby je fotografie možné použít do jiných interiérů,“ informovala mluvčí radnice Magda Doležalová. Návrh na výzdobu Porotního sálu bude ještě projednávat současná kulturní komise.

Redakce Dobrých zpráv požádala fotografa Martina Vosáhla o rozhovor, který přibližuje i jeho dosavadní spolupráci s městem Jičín:

MgA. Martin Vosáhlo, narozen v Jičíně, 1983, studia FF UPOL, FAMU (Filmová a televizní fakulta akademie múzických umění, Katedra fotografie)

Kdy a jakým  projektem  začala vaše spolupráce s městem Jičín?

dsc_8415 Má spolupráce s městem Jičín začala v letech 2008 a 2009, kdy si město u mě zadalo vytvoření rozsáhlého souboru fotek o valdštejnské komponované krajině. Celkem se jednalo o soubor padesáti snímků architektury a krajiny. Celý projekt probíhal za konzultace a podpory Jaromíra Gottlieba, tehdejšího ředitele muzea. S jeho pomocí jsem pochopil řadu souvislostí, které mi do té domy nebyly úplně zřejmé. Myslím, že podobně je na tom i velká část obyvatel Jičína. Mají o celé věci určité povědomí, ale je pro ně těžko uchopitelná. Fotografický soubor však v tomto bodě uspěl. Díky naši spolupráci se nám podařilo zachytit nejpodstatnější významy krajinné kompozice. Fotografie dovedou celou myšlenku vetkanou do krajiny velmi dobře artikulovat bez zbytečné popisnosti a náročnosti pro diváka. S odstupem času se ukazuje, že tato kvalita ve snímcích přetrvává. Navíc je to jediný ucelený soubor fotografií, který za poslední desetiletí o Jičíně vznikl.

Kde bylo možné si tyto snímky prohlédnout a jakou další zakázkou vás město pověřilo? 

Fotografie byly vystaveny v prostorách Valdštejnské lodžie společně s expozicí z dílny Roberta dsc_8676 Smolíka. Původní varianta výstavy byla z technických důvodů vyměněna. Po delší dobu trvalo než si město našlo k fotografiím cestu. Postupně fotografie nalezly uplatnění v propagačních vícejazyčných materiálech, pohlednicích a dalších tiskovinách. K mému překvapení byly použity i pro výzdobu nové budovy městského úřadu (bývalého Arisu). Mé fotografie propagují též o.p.s Valdštejnskou lodžii, jsou zde používány v tiskovinách, pohlednicích nebo venkovní reklamě. Natáčel jsem také valdštejnskou video expozici, taktéž v lodžii. Další podstatnou prací byla knižní publikace Valdštejnův Jičín ( Vosáhlo – Smolík, 2014, město Jičín), pro kterou byl původní soubor z let 2009/2010 zamýšlen. Dobré je podotknout, že všechny tyto realizace probíhaly za vlád různých politických stran, během starostování pana Puše a Lišky. Nalezly by se i další dílčí projekty nebo výstupy, které nemá smysl zmiňovat.

Kdo je nyní  vlastníkem souboru vašich fotografií „Jičín-Valdštejnovo město“  a měly by některé  z těchto snímků být i součástí výzdoby Porotního sálu, pokud s tím kulturní komise bude souhlasit? 

Zamýšlené umístění do porotního sálu vnímám jako přirozený vývoj v uplatnění fotografií, které si město za starosty Martina Puše pořídilo. Přibližně polovinu snímků vlastní město. Jedná se o známé snímky užité již v předešlé době. Jedna fotografie je v soukromém vlastnictví, k jejímuž užití dá vlastník svolení. Zbylé fotografie jsou nové.

Jak daleko je vaše aktuální fotografická tvorba pro město Jičín, která by v Porotním sále měla doplnit výběr z cyklu „Jičín-Valdštejnovo město“ a jaké požadavky na tuto plánovanou exposici město má?

Část fotografií použitých pro koncepci výzdoby je zcela nová. Vznikaly za účelem doplnit chybějící motivy, případně jako jejich nové verze. Původní soubor je ucelená fotografická studie dsc_2085-edit vztahu krajiny a architektury. Některé snímky byly nutně vytvářeny ve více popisném duchu, což pro tento účel není vhodné, proto bylo nové zpracování nutností. Zadání, které jsem dostal, bylo vytvořit soubor velkoformátových fotografií, ty největší snímky mají 2 až 3 m na délku. Důraz byl od počátku kladen na výsledný dojem. Celá tato nová výzdoba má za úkol vhodně doplňovat význam Porotního sálu, který je v první řadě především koncertním sálem a místem pro reprezentativní akce. Město nevnímá Porotní sál jako galerijní prostor určený pro vystavování uměleckých děl. Vzhledem k místu určení je médium fotografie velmi vhodné. Pro svoji technickou povahu nevyvolává u diváka tolik emotivních reakcí jako například malba, a tak nekonkuruje hudební produkci nebo oficialitám.

Celá moje koncepce byla vytvořena za účelem nikoli subjektivní autorské prezentace, ale pro to, aby plnila přání zadavatele. Kulturní komise má možnost do mé koncepce zasahovat a také podávat podměty pro zapracování změn atd.

Děkuji za rozhovor.

(vaw)

1 komentář u „Porotní sál by mohly zdobit velkoformátové snímky Martina Vosáhla

  1. Petr Krupka

    Jako patriot plně podporuji rozhodnutí kulturní komise podporované radou města instalovat v porotním sále novou výzdobu z díla renomovaného jičínského fotografa Martina Vosáhla.Je správné,že si vážíme mladých jičínských umělců a těmto dáváme prostor.Rovněž je správné,že současné vedení radnice využívá k nové úpravě porotního sálu fotografie,které nakoupilo dřívější vedení a nezůstanou tak ladem a nevyužity.
    Mnoho jičínských občanů zastává názor,že porotní sál není vhodnou galerií a naopak by měl být reprezentativním stálým prostorem města a k tomuto záměr kulturní komise směřuje,kdy bude tento prostor reprezentovat uvedenými fotografiemi,ale i dalším materiálem naše krásné město a jeho okolí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *