JIČÍN – Sedmý Jinčí čin 2022 (tentokrát na téma Únava) se uskutečnil 21. – 23. července na bývalém nákladovém nádraží v Dělnické ulici v Jičíně. To, že je únava palčivým problémem v podstatě všech, potvrdila nevídaná účast především v odpoledních částech programu – návštěvnice a návštěvníci se v prostorách provizorního přednáškového sálu tísnili v nepříjemném horku a aktivně diskutovali, i přes vydýchaný vzduch a příslib osvěžujícího občerstvení kavárny Klid za budovou.
Těžištěm odpoledních programů byly každodenní panelové diskuze. Ta čtvrteční se zaměřila na téma práce: odborníci a odbornice na toto téma, Petr Bittner, Tomáš Katrňák a Lucie Trlifajová s moderátorkou Viktorií Vítů hovořili o práci v kontextu individuálních životů i politiky a ekonomiky pozdního kapitalismu.
Za pozornost stála i páteční diskuze, přestože se jí vinou nemoci zúčastnila pouze jedna ze slíbených diskutujících – Jaroslava Chaloupková s moderátorem Martinem Mílkem probrala všechny důležité aspekty supervize a osobního rozvoje (především) v pomáhajících profesích.
V poslední, sobotní diskuzi, věnované konečně odpočinku, si moderátor Petr Bouška povídal se Šimonem Grimmichem a Zdenkou Mlnaříkovou.
Panelové diskuze pak byly doplněné dalším programem – přednáškou Jonáše Kreisingera, sociologa, který se věnoval vztahu práce a únavy nejen na základě odborných studií, ale i vlastních zkušeností z různorodých zaměstnání; kinematografickým pokladem Igora Chauna, snímkem Nejkrásnější portrét, autorským čtením Jiřího Dvořáka z knihy Jak zvířata spí a podobně.
Tradičně nechyběla ani příležitost uvolnit se a odpočinout si od záplavy informací a vjemů při večerních koncertech. I hudební část festivalu přinesla různorodou nabídku. Ve čtvrtek jsme se poklidně zaposlouchali do intimní zvukové koláže Tomáše Knoflíčka. Pro páteční večer Jinčí čin přivezl berlínského písničkáře Yashu a písničkářku Annu Vaverkovou. V sobotu jsme mohli nahlédnout do reality romského ghetta v setu slovenského rapera Čavalenkyho i divoce tančit na hvězdu české elektronické hudby Toyotu Vangelise nebo stálici Jinčího činu, DJ Ladislava Edodante.
Specialitou unaveného Jinčího činu byla spánková performance Heidi Hornáčkové, kolektivní zážitkové přespávání zakončené společnou snídaní.
Už podruhé také nádraží naplnilo umění výtvarné: do letošních Pokojů únavy se přihlásilo neuvěřitelných 53 projektů, kurátorský tým – David Bláha, Anna Crhová, Veronika Králíčková, Jitka Králová, Viktorie Vítů, Jan Wilda – měl tedy zapeklitě těžký úkol, vybrat z nich pro realizaci pouze 15. Výsledný výběr byl různorodý. V Jičíně se tak setkali slavné umělecké osobnosti jako Jiří Kovanda nebo Vladimír Havlík, s umělci a umělkyněmi mladými, studenty a studentkami nebo čerstvými absolventy a absolventkami uměleckých škol, ale také s autory a autorkami úplně začínajícími v rámci jičínské ZUŠ. Různorodost to ale byla především tematická a mediální. Vystaveno bylo nejen tradiční médium malby, ale také práce z keramiky, několik videí, instalace nebo třeba počítačová hra.
Všechny tyto projekty se vztahovaly k tématu únavy, každý ale jinak: některé zkoumaly její původ, jiné cestu z ní, další se pak v únavě pohodlně uvelebily, aby ji jen tak, poklidně pozorovaly.
organizace: ProVize, z.s., Anna Crhová, Monika Crhová, Jitka Králová
odhadovaná návštěvnost: 350
Akce byla podpořena městem Jičínem, Královehradeckým krajem a Ministerstvem kultury ČR.