JIČÍN / Železnice – Redakce Dobrých zpráv reaguje na četné emaily a reakce odpůrců asfaltového povrchu cyklostezky z Jičína do Železnice. Dovolujeme si proto upozornit na nové komentáře u příspěvku http://zpravyceskyraj.cz/asfalt-se-vraci-na-cyklostezku-ocekava-se-verejna-diskuse/. Oslovili jsme také jičínského místostarostu Petra Hamáčka, který je, jak sám říká, ve dvojím ohni. Neútočí na něj jen odpůrci asfaltu, ale neméně agresivní jsou prý i ti, kteří chtějí, aby asfaltová cyklostezka byla co nejdříve. „Asfalt byl vybrán především proto, aby tato cesta fungovala celoročně. Povrch projednávalo zastupitelstvo a rada nemá mandát to měnit. Pokud by zastupitelé nově souhlasili se změnou povrchu, pak je to něco jiného. Asfalt je vhodný povrch, kterému nehrozí, že bude odplaven. Studii nyní tvoří odborník, krajinář Jan Hendrych, počkáme, s čím přijde. Měla by to však být studie na velmi odborné úrovni, která nám ukáže, zda asfalt této krajině neuškodí. Co tedy víc bychom mohli udělat?“ ptá se Petr Hamáček a osobně je přesvědčen, že tady taková asfaltová cyklostezka chybí.
Pravidla cyklostezky budou diskriminovat nejen rodiče s kočárky..
Stávající cestu z Jičína jabloňovou alejí směrem k Zebínu dosud nejvíce využívají pěší. Tuto trasu pro procházku do nejbližšího okolí města vyhledávají lidé pro venčení psů, rodiče s kočárky a v zimě se sáňkami, chodci pro severskou chůzi (Nordic Walking), milenci, turisté, ale samozřejmě také cyklisté, kterým však stávající povrch kazí zážitek z jízdy. Zasvěcení vědí, že je to klidné místo v krajině, kde si lze odpočinout, volně se nadechnout bez toho, aby museli uskakovat cyklistům či bruslařům. Podle odpůrců asfaltu si ji tedy cyklisté a vyznavači in line bruslení nyní budou usurpovat hlavně pro sebe, neboť pravidla cyklostezky jsou jasná (najdete je mj. na http://blog.bikero.cz/blog/cyklostezka-a-jeji-pravidla/ ). Jaroslav Krejcar z Jičína si myslí, že asfalt do této lokality nepatří. „Pojďme okolní přírodu donekonečna přizpůsobovat „svým volnočasovým potřebám“. Pojďme ničit, dotovat, asfaltovat, všemožně podobně „vylepšovat“ přírodu skrze Evropské dotace, regionální programy a samosprávy. A klidně tomu říkejme investice do životního prostředí. Pak sobě a svým dětem navlečme helmy, brusle, chrániče, dresy, nášlapy a kdoví co ještě ze Sportissima a vyjeďme se společně pomlátit na kdysi krásnou louku nově vonící čerstvým asfaltem cyklodálnice.
https://www.mujicin.cz/cyklostezky-technicka-zprava-obrazove-prilohy/d-327384
Pokud lidem vadí jezdit na kole z Jičína objížďkou libosadem a Sedličkami přes mírný kopec do Železnice, pokud kvůli tomu kopečku a svému pohodlí hodlají obětovat krásnou zelenou louku, pak něco nechápou a myslím, že nám všem to příroda brzy vysvětlí.
http://mojejicinsko.cz/forum/viewtopic.php?f=25&t=703&p=6798#p6798
(foto pořízeno na jaře)
Přeji pěkné dny v přírodě bez zbytečných dotací a zbytečně rozpálených asfaltů!“
(red)
Přemýšlím o té naší louce a napadá mě, že těžká technika, na kterou se asfaltový koberec nejvíc svádí, by mohla dál jezdit po stejné trase a v místě rozdvojky by mohlo být zúžení na šotolinovou stezku pouze pro cyklisty. Bruslařů tu tolik nikdy nebude, ten úsek je krátký a svažitý.
Odpadla by tedy celá nesmyslná konstrukce vozovky a na louce s traktory a náhodnými řidiči, co si jedou nažnout trochu trávy, by se jen zasypaly díry. Cyklostezka v aleji (když už tahle louka bez ní nemůže být) by pak mohla být v lehkém provedení s minimálním zásahem do profilu louky). Pokud je však hlavním motivem čerpání dotací, tak se vzdávám, na to duševně nemám. Mám však dojem, že hlavním motivem nebude jen dotace a rozvoj cyklistiky, ale také dopravní obslužnost pro budoucnost někoho či něčeho. A pokud to není falešná domněnka, pak podobné vlivy nedokážeme vyprávěním o ochraně přírody a životního prostředí pro budoucnost našich dětí přebít. Je to velká škoda.
Jarda Krejcar
První otázkou je, zda ano či ne. Pro mě jednoznačně ano. Ze Železnice do Valdic není alternativa. Ze Sedliček do Jičína se už lipami přemísťují chodci, běžci, inlinisté a cyklisté. Novou stezkou by se jejich stromořadí zmenšila.
Největší bitva se strhla o povrch. Mně je vcelku jedno z čeho to bude, ale musí to být povrch pro celoroční provoz. Matucha
Pardon, ale z jakého důvodu se upínáte k modle celoročního provozu? Chcete snad, aby nepršelo, nesněžilo, nebylo vlhko a nemrzlo? Znamená to solit a odklízet sníh, v létě sbírat jablka a na podzim listí. Od celoročního využití jsou městské areály, ne volná příroda.
Pane Krejcare, děkuji moc za váš názor, protože mi čtete myšlenky a krásně jste to zformuloval. I mně přijde absurdní, že se o něčem takovém vůbec musíme přít, copak by zalití posledního krásného přírodního místa v Jičíně nemělo být nemyslitelné? Je mi smutno ze sobectví některých lidí, z agrese a neochoty, která zašla tak daleko, že nejsme schopní dostat se po asfaltce v lipách z Jičína do Železnice. Je mi líto, že si naše sobectví a neschopnost vyjít mezi sebou musíme vylévat na tom nejkrásnějším, co máme-přírodě. I přesto věřím, že ta nám všem naše asfaltová šílenství jednou několikrát vrátí. A uvidíme, jestli potom nebudeme litovat, že nám ta jedna cyklostezka v aleji nestačila.
Hezký den všem. Také se omlouvám všem za agresivitu, která může při snaze zuřivě bránit tento krásný kout přírody čišet z mých příspěvků. Chodíme se teď každou možnou poslední chvíli kochat místem, které, soudě dle vyjádření našich zastupitelů, nejspíš brzy zalije asfalt. Včera jsme využili volného večera s manželkou a psíkem jsme v té krásné aleji na pěšině potkali několik běžců, jednoho cyklistu s běžícím psiskem. Pořídil jsem dle doporučení jednoho z více vnímajících zastupitelů pár fotografií. Poprosím provozovatelku Vlaďku Wildovou, zda by je (byť nevalné kvality samsung) mohla připíchnout do fotogalerie. Bohužel jsme potkali i jednu reklamní ceduli firmy, která skupuje zemědělskou půdu (nejspíš od restituentů), nejspíš za účelem brzké možnosti zástavby. To ovšem zcela mění můj názor na celou věc a doporučuji všem, aby si také zkusili najít informace např. zde (ikatastr.cz). Začínám nabývat dojmu, že spíše než o volnočasové vyžití obyvatel Jičína jde o snadný přístup na budoucí parcely. S využitím dotace EU to je poměrně tristní. Je mi to líto, ale jsou věci, na které nemám ani já a ani většina zastupitelů žádný vliv. Připomínám, že nejsem odpůrcem cyklostezky, jen mě při přechodu na asfalt pod skládkou tak nějak bolí oči, nohy, srdce. Jarda Krejcar
V této lokalitě jde ve skutečnosti o rodinnou zástavbu, to jsem psal i v předchozích diskusích, proto se tolik prosazuje asfalt. O to se snažil již Albrecht z Valdštejna zastavět okolí Čeřovky, ale nepovedlo se mu to. Já sám jsem podepisoval petici proti zrušení zahrádkářské kolonie kvůli zástavbě (to je pár let zpět). Proto vznikají projekty typu Revitalizace Čeřovky, protipovodňové opatření na Cidlině a tzv. golfové hřiště se skrývá pod plánovaným outdorovým centrem pod Zebínem, aby se lokalita urbanizovala!
Dobrý den. Pokud bude cyklostezka do Železnice zrealizována, je z pohledu estetiky úplně jedno, zda jde o asfaltový povrch, minerální beton nebo štěrk. Je mi jasné, že někteří lidé v Jičíně nechtějí žádný zásah do krajiny. Žádnou cyklostezku. Žádné novoty. Chápu jejich názor, ale pokrok nezastaví. Cyklostezka je pro lidi, kteří jsou ochotni vyměnit auto za in-line, za kolo, kteří se chtějí projít na čerstvém vzduchu, pro maminky s kočárky, pro hendikepované osoby, pro dětí, které se chtějí bezpečně dostat do školy, pro lidi dojíždějící do práce. Jsem na jejich straně. Cyklostezka z kvalitního povrchu umožní celoroční využití. Podpořme jejich zájem o pohyb na čerstvém vzduchu. Nenuťme je brodit se bahnem a klopýtat přes výmoly a rozježděné koleje od traktorů.
Láďa Brykner
Jakápak estetika? Jaké novoty? Pokrok? Asfalt je to nejhorší řešení a Vy to víte! Minerální beton nebo štěrk lépe zapadnou do krajiny, protože se časem smísí s hlínou, místy zarostou trávou! Cyklostezky jsou v dnešní době módní záležitostí, o tom není pochyb! Proti cyklostezce jako takové ale nic nemám a myslím, že i další občané! Zde se jedná o asfaltový povrch, který bude navíc nerozlišený, bez zábran. Nebo jsou již zábrany v projektu? A i kdyby! Tu Vám snadno někdo objede! V této lokalitě jezdí motorky, čtyřkolky, auta, traktory… Budou tam jezdit, i když bude cyklostezka! Cyklostezka z kvalitního povrchu umožní celoroční využívání? Kdo ji bude udržovat, Vy? Nebo to dopadne jako revitalizace náhonu rybníka Kníže – Jičín? Vysazené stromy nikdo nezalévá, usychají!!! Navíc inspekce životního prostředí prokázala jeho nezákonnost!!! Bezpečně do školy, takže kolem pily v Železnici, kde bude mít cyklostezka jeden konec se bude motat kvůli cyklostezce více lidí, to bude majitel šťastný!!! Já bych také věděl o jedné nerozlišené cyklostezce v Kukulově ulici, kde je výjezd sanitek! Ta silnice je jak tankodrom, ale i další lokality, třeba na Holínském Předměstí, kde se nedá chodit ani po chodníku, zde by se měly budovat cyklostezky, protože by se zároveň opravily i ulice. To znamená, až opraví město asfaltové povrchy ve městě, může pomýšlet na budování dalších asfaltových komunikací…
Zastupitel a zároveň úředník Brykner, fanatický obhájce prznění krajiny asfaltem, tvůrce mýtu o bahnu, bude zapsán do dějin města jako ten, který zkazil cestu od zahrádek k Prostřednímu mlýnu a ještě se s tím vytahoval. Co na to voliči v dalších volbách?
Pokud na TS Jičín bude někdo chtít celoroční údržbu cyklostezky, měl by nám přidat taky peníze na úklid sněhu. Nemůžeme spoléhat , že bude mírná zima. Jsou to dva kilometry. A cyklostezka musí mít šířku alespoň dva metry kvůli šíři radlice multikáry. Ze zkušenosti mohu říct, že ani asfaltový povrch není zárukou kvality. U rybníka je asfaltová cyklostezka již poškozena vjezdem těžkých vozů VOS a.s. při úpravě kanalizace pod cyklostezkou. A běžte se podívat, jaké koleje udělali zemědělci v aleji pod Želvákem. Oraniště. Jsem zvědav, zda to asfalt vydrží nebo jak zabráníte zemědělcům ve vjezdu na cyklostezku.