ČESKÝ RÁJ – Vysoká návštěvnost v Českém ráji (každoročně skoro dva miliony lidí) s sebou nese i problémy. Jeden z nich pravděpodobně zažil každý z nás: potřebujete na záchod, ale ten nikde. Netradiční kampaň nejen v Českém ráji otevírá tradiční téma: kam s ním? „Cílem kampaně není zakazovat nebo poučovat, ale vzbudit o téma zájem a nabídnout udržitelné způsoby chování – včetně vyměšování. Snažili jsme se pracovat s vtipem a nadsázkou,“ uvádí Pavel Pichler z Travelbakers, jeden z autorů kampaně.
Český ráj nabízí řadu krásných míst a vyhlídek, ale na některých z nich si připadáte spíš jako na toaletě pod širým nebem. Podpapíráky, kapesníčky, vložky, vlhčené ubrousky – to všechno se stává nechtěnou součástí tváře krajiny. Je to problém nejen estetický, ale také ochranářský.
O celkovou kampaň se stará Sdružení Český ráj, jehož ředitelka Jitka Kořínková dodává: „Naše sdružení tento problém registruje už léta. V poslední době se s nárůstem návštěvnosti oblíbených lokalit, především skalních měst situace zhoršuje a vlastně to celé kromě negativního vlivu na přírodu kazí návštěvnický dojem z destinace. Špatně se tu pak cítí místní i návštěvníci a tomu chceme touto kampaní zabránit a předcházet.“
Součístí kampaně je mimo jiné i komiks, který se snaží přispět k tomu, aby se cesty krajinou nezměnily ve slalom mezi výkaly. A co tedy dělat, když „příroda zavolá“? Prvním krokem jsou záchytné toalety – návštěvníkům bude k disposici mapa, ve které si najdou ty nejbližší – www.wcvraji.cz Samozřejmě jsou akutní případy, kdy už mapa nepomůže. „Klíčovým principem je minimalizovat stopy. Co jde, vezmu si do pytlíku s sebou. Exkrementy je potřeba dobře zahrabat a vždy dát přednost ekologickému toaletnímu papíru nebo papírovým kapesníčkům před vlhčenými ubrousky, které se rozkládají dlouhé roky,“ upřesňuje Bára Dvořáková z Travelbakers. Klíčový je také výběr místa – pod stinnými skalními převisy se výkaly rozkládají nejdéle.
Kampaň by do budoucna měly doplnit i praktické suvenýry, jako jsou lopatka na zahrabávání stop nebo rozložitelný toaletní papír. Aspoň 50 metrů od vody a 15 cm hluboko zaručí, že i zvířata budou po naší návštěvě v pohodě.
Téma je aktuální v jiných zemích, autoři kampaně se například inspirují principy iniciativy Leave no trace. O jeho popularitě svědčí i to, že knihy How to Shit in the Woods se prodalo přes 3 miliony výtisků a vyšla už čtvrtá reedice.
Téma je aktuální i v dalších destinacích, proto jej začínají propagovat další destinační společnosti jako Krkonoše, Orlické hory nebo Podkrkonoší.
(sčr a red)
Vím – chráním – respektuju – zodpovídám – nezanechávám – podílím se. To je obecný rámec zásad odpovědného návštěvníka české přírody. A každá z nich se dá rozpracovat do podobně samostatných projektů. Díky, že to děláte 😉