Výlet bez výkalů – Český ráj rozjíždí netradiční kampaň

vykaly ČESKÝ RÁJ –  Vysoká návštěvnost v Českém ráji (každoročně skoro dva miliony lidí) s sebou nese i problémy. Jeden  z nich pravděpodobně zažil každý z nás: potřebujete na záchod, ale ten nikde. Netradiční kampaň nejen v Českém ráji otevírá tradiční téma: kam s ním?  „Cílem kampaně není zakazovat nebo poučovat, ale vzbudit o téma zájem a nabídnout udržitelné způsoby chování – včetně vyměšování. Snažili jsme se pracovat s vtipem a nadsázkou, uvádí Pavel Pichler z Travelbakers, jeden z autorů kampaně.

Český ráj nabízí řadu krásných míst a vyhlídek, ale na některých z nich si připadáte spíš jako na toaletě pod širým nebem. Podpapíráky, kapesníčky, vložky, vlhčené ubrousky – to všechno  se stává nechtěnou součástí tváře krajiny.  Je to problém nejen estetický, ale také ochranářský.

O celkovou kampaň se stará Sdružení Český ráj, jehož ředitelka  Jitka Kořínková dodává: „Naše sdružení tento problém registruje už léta. V poslední době se s nárůstem návštěvnosti oblíbených lokalit, především skalních měst situace zhoršuje a vlastně to celé kromě negativního vlivu na přírodu kazí návštěvnický dojem z destinace. Špatně  se tu pak cítí místní i návštěvníci a tomu chceme touto kampaní zabránit a předcházet.“

Součístí kampaně je  mimo jiné i  komiks, který se snaží přispět k tomu, aby se cesty krajinou nezměnily  ve  slalom mezi výkaly. A co tedy dělat, když „příroda zavolá“? Prvním krokem jsou záchytné toalety – návštěvníkům  bude k disposici mapa, ve které si najdou ty nejbližší – www.wcvraji.cz  Samozřejmě jsou akutní případy, kdy už mapa nepomůže. „Klíčovým principem je minimalizovat stopy. Co jde, vezmu si do pytlíku s sebou. Exkrementy je potřeba dobře zahrabat a vždy dát přednost ekologickému toaletnímu papíru nebo papírovým kapesníčkům před vlhčenými ubrousky, které se rozkládají dlouhé roky,“ upřesňuje Bára Dvořáková z Travelbakers. Klíčový je také výběr místa – pod stinnými skalními převisy se výkaly rozkládají nejdéle.

Kampaň by do budoucna měly doplnit i praktické suvenýry, jako jsou lopatka na zahrabávání stop nebo rozložitelný toaletní papír.  Aspoň 50 metrů od vody a 15 cm hluboko zaručí, že i zvířata budou po naší návštěvě v pohodě.

Téma je aktuální v jiných zemích, autoři kampaně se například inspirují principy iniciativy Leave no trace. O jeho popularitě svědčí i to, že knihy How to Shit in the Woods se prodalo přes 3 miliony výtisků a vyšla už čtvrtá reedice.

Téma je aktuální i v dalších destinacích, proto  jej  začínají  propagovat další destinační společnosti  jako Krkonoše, Orlické hory nebo Podkrkonoší.

(sčr  a red)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *